Töötad kodus? 11 nippi, kuidas olla produktiivne kodukontoris

Kui seisame silmitsi muutustega töörutiinis, on oluline säilitada nii tööalased kui ka isiklikud eesmärgid. See on eriti oluline, kui meie tavapärane töö keskkond muutub kodukontoriks, kus me enam ei lähe kindlaks kellaks tööle ja ei anna aru oma ülemusele või kolleegidele ning nüüd tundub pidžaama kandmine töötades vägagi ahvatlev. (ära tee seda,.... me ütleme sulle miks).

Siin on 11 nippi, et aidata sul olla produktiivne ja teha kindlaks, et sul säiliks tervislik suhe kodu ja töö vahel, kui need äkitselt moodustavad ühe. 

1. Säilita oma tööpäeva rutiin

Juba noorest peale on meile õpetatud hoidma rutiini, et meie igapäevased harjumused oleks tervislikud - magamine, toitumine, õppimine ning töötamine. Väikesed muutused annavad meie ajule signaali, et me hakkame tegelema uue ülesandega. Kui lapsed panevad koolivormi selga, nad tunnevad koheselt, et aeg on õppida ning enam ei kehti samad reeglid mis kodus. 

Kodukontor 1

Sama kehtib ka täiskasvanutel. Kui me oleme harjunud tegema trenni enne tööle minekut, on ikka oluline, et me jätkaks neid tegevusi. Nii ahvatlev  kui  see ka poleks, ei ole kasulik magada tööpäeva alguseni ja krabada sülearvuti, et vaadata üle saabunud meilid mugavast voodist, siis tuleks siiski säilitada tavapärane rutiin ja riietuda tavapäraselt tööpäevale. (See on signaal ajule,  et on aeg tööd teha).

Kui sul jääb tööpäeva hommikul aega üle, tööle minemise arvelt, siis proovi selle ajaga ära teha enda päevane trenn või mõni muu tähtis toimetus majapidamises. Sama kehtib ka tööpäeva lõpus, vaheta ära enda “tööriided” ja pane selga mugavad kodused rõivad, et anda ajule märku, et on aeg lõõgastuda. Ära unusta arvutit välja lülitada!

2. Oma vastavat töökeskkonda & säilita oma põhiülesanded

Traditsioonilises kontori keskkonnas on mõeldud päevavalgusele, ergonoomilistele kontoritoolidele, õhuliikumise ja ka kütmise ning jahutamise peale. Vaata oma kodus ringi ja sea oma töölaud üles sinna, kus on kõige rohkem naturaalset valgust. 

Kodukontor 2

Hoia oma töölaud korras ning proovi, et vajalikud töövahendid oleks kättesaadavad. Kui sa töötad konfidentsiaalse informatsiooniga, pane see eraldi kausta kas füüsiliselt või elektrooniliselt. 

3. Aruta läbi reeglid ja ootused kõikidega, kes sinuga samal ajal kodus viibivad

See on keeruline nii lastele, kui ka täiskasvanutele seega räägime eelnevalt täiskasvanutest, aga kui sul on ka lapsed kodus, siis all pool leiad mõned nipid ka selle kohta.

Kodukontor 3

Täiskasvanutega koos viibides võib sul vaja minna eraldi ruumi, vaikust ja head wifit, et läbi viia konverentsikõnesid. Nähtavad meeldetuletused nagu näiteks “teen tööd” silt uksel aitavad ära hoida ebameeldiva läbikõndimise tähtsal hetkel. Kui sul on sõpru või tuttavaid, kellele meeldib sind suvalisel hetkel telefonikõnega kostitada, siis mõtle kuidas su ülemus käituks, kui sa seda teeksid kontoris? Seega hoia oma telefon hääletu peal ja anna lähedastele märku, millal on sul vaba hetk ja kutsu nad virtuaalsele kohtumisele.

4. Kasuta tehnoloogiat, et olla ühenduses kolleegidega

Veebiettevõtjad kasutavad täielikult ära tehnoloogiat, et teha koostööd asukoha põhiste äripartnerite ja tiimidega. Miks mitte neilt paar nippi enda kasuks võtta?

Kodukontor 4

Zoom väga hea vahend virtuaalsete kohtumiste tegemiseks. Tekib tunne nagu oleks kontoris koos oma töökaaslastega, saad näha neid oma arvutiekraanil. Tahvli sessioone saab endiselt kasutada ajurünnakuteks - on hea võimalus olla tehnoloogiaga loominguline. 

Tänu pilve baasil tehnoloogiale saame me ikka jagada faile, dokumente ja arvutustabeleid ning saame ka samal ajal kommentaare jagada. 

Oluliseks jääb siiski säilitada piirid kui me töötame veebis, mis toob meid järgmise nipini - päeva plaanimine ja prioriteedid.

5. Planeeri ette oma päev või nädal

Peatu ja vaata, mis toimetused on vaja päeva jooksul ära teha -  see aitab sul produktiivsena püsida. Leia endale tahvel või mõni muu nähtav koht, kuhu sa saad üles kirjutada kõik tähtsad tegevused/kõned, mis oleksid sul koguaeg silme ees, et suudaksid püsida keskendunud ja eesmärgi põhine.

Kodukontor 5

Tee üks ülesanne korraga, sulge kõik üleliigsed aknad arvutis, võta maha kõik teavitused telefonis ja peida ära enda kella ja kalendri riba arvutil, et sa üle ei mõtleks. 

See kehtib ka koosolekutele ja kõnedele, mis ei ole hädavajalikud, et suudaksid hoida oma tavalise tööpäeva rütmi nii autentse kui võimalik. Ning kasuta enda lõunapausi sama hetkel ja samaks otstarbeks nagu sa seda kontoris teeksid (jooga või mõni muu füüsiline tegevus).

6. Piira sotsiaalmeedias olemist

Vaata, kui palju aega sa päriselt kulutad sotsiaalmeedias olemisele, seda näed kui lähed oma telefonis seadete/ekraani aeg alla.

Kodukontor 6

Kui sa kannatada FOMO all - Fear of Missing Out (tõlk. hirm väljajäämise ees) ja sinu telefon on sinu tähelepanu kõrvaletõmbaja - kui sa oled Apple kasutaja saad sa oma äppidele panna limiidid. Lisaks on ka olemas head rakendused nagu Circle või Moment, mis aitavad piirata sinu ekraaniaega kindlatel äppidel. 

7.  Tee pause

Lühikesed pausid aitavad tõsta meie produktiivsust ning meie silmad, keha ja aju vajavad värskendust iga 40 minuti järel. 

Kodukontor 7

Kui sa oled töötanud suurema firma heaks, oled sa võibolla omanud tarkvara mis ajendab sind püsti tõusma ja liigutama või isegi ringutama minutiks. 

Suur boonus kodus töötamisel on see, et sa saad oma mini pausil venitada oma jalgu, täita oma veepudel või isegi helistada tööasjus oma kolleegile.

8. Valmista eined eelneval õhtul

Mõtle tervislike snäkkide ja einete peale, mida sa tava tööpäeval töökaaslastega naudiksid. Valmistades söögi ette eelmisel päeval võid kindel olla, et sa ei unusta oma lõunapausi ning on sul ligipääs tervislikule einele ning ei pea krabama kommikausi järele.

Kodukontor 8

Aseta lauale kauss tervisliku snäkiga, võta enda kõrvale veepudel ning õun, et sa ei peaks pidevalt arvuti tagant lahkuma. Proovi selline ettevalmistus teha kõikidele pereliikmetele, et jälgida toidu tarbimist ja tihedust.

9. Hoia ühendust töökaaslastega

Isegi kodust töötades on tähtis hoida tiimitunnet ja tugevdada suhteid töökaaslastega. Tänapäevase tehnoloogia ja natukese loomingulisusega on lihtne hoida kontakti. Kui sul oli mõni töökaaslane kellega hommikuti teed juua, sünnipäeva tähistada või igakuiseid müüginumbreid tähistada, siis hoia sellised harjumused jätkuvalt elus.

Kodukontor 9

Alusta väikestest sammudest, organiseeri virtuaalne pidu või kandke kõik sama värvi särki konverentsikõnes. 

Kui reedene väljas käimine oli juba harjumus, siis selle asemel saate nüüd end lõbustada internetis. Näiteks kasuta rakendust Kahoot online viktoriini jaoks. Ole loov!

10. Lõpeta tööpäev kindlal ajal

Kui oled terve päev olnud töötsoonis, on lihtne kaotada ajataju. Pealegi, kui sa juba töötad kodus, jätkata tööd peale tööpäeva lõppu võib tunduda ahvatlev. 

Kodukontor 10

Tee tööpäeva lõpus aeg, et lülitada välja oma arvuti ja alusta lõõgastus rituaaliga - vaheta tööpüksid dressipükste vastu. 

Mine jalutama oma pereliikmega või oma koeraga, broneeri end virtuaalsesse kunsti- või kokkamistundi. Proovi tekitada uusi häid harjumusi, et end välja lülitada ja premeerida end kui sa saavutad midagi. 

11. Ole positiivne

Päeva lõpus mõtle läbi, millega sa hakkama said ja mida uut õppisid. 

Kodukontor 11

Kui miski ei läinud plaanipäraselt, võta seda kui võimalust muuta miskit ja proovida uuesti järgmisel päeval. Ütle ka oma kolleegidele, et nad jagaksid iga päeva tegevuste kohta miskit positiivset. 

Kodus töötamine lastega

Kui sa töötad kodus ja sul on lapsed, anna neile vanusele vastavaid tegevusi, et need klapiksid sinu tööajaga. Vanemad lapsed mõistavad seda paremini, kuid kõik lapsed võiksid panna “koolivormi” selga nendeks tegevusteks, et nad keskenduksid paremini.

Kodus töötamine lastega

Väiksemad lapsed võibolla vajavad abi, et oma ülesandeid täita. Proovi leida viis, kuidas see toimima hakkab ja nemad hakkama saavad  - selline tööviis on ju kõigile uus.

Hoolitse kindlasti ka enda vaimse heaolu eest, et sa ei laseks oma emotsioonidel võimust võtta. Ja kindlasti vaata aeg-ajalt lapsi, et näha kas kõik toimib hästi ja kas nad vajavad abi. 

Kõige tähtsam on kommunikatsioon - nii internetis kui ka näost näkku. Muuda vestlused konstruktiiveks ja avatuks inimestega, keda sinu tööalased muutused mõjutavad - ülemus, partner, lapsed ja sõbrad. Me kõik peame uute tööviisidega kohanema. 

Ära unusta, et see on normaalne karta muutust. Võta seda, kui võimalust olla loov, edukas ja õnnelik. Me kõik oleme sellises olukoras hetkel!