Naine arvutiga

Paar kuud tagasi kirjutasime me artikli, kus me selgitasime seda, kui tähtis on alustada mustade päevade säästufondiga ning kuidas nii sina kui ka sinu pereliikmed sellega saaksid juba praegu alustada. Mida me aga selles artiklis ei käsitlenud, on inimloomus ja selle mõju finantskäitumisele. 

Hiljutine Londoni Ülikooli Kolledži, Avatud Ülikooli ja BBC Lab UK koostöös läbi viidud uuring näitas seda, et see, kuidas inimesed rahasse suhtuvad, mõjutab oluliselt nende kulutamisharjumusi. Kui inimesed näevad näiteks raha turvalisuse andjana, võib see vähendada finantsprobleemide ohtu. Teisalt, kui inimesed näevad raha võimu või positsiooni saavutamise vahendina, võib see finantsprobleemide ohtu suurendada.

Uuringus jõuti järeldusele, et leidub neli selgesti eristuvat viisi, kuidas inimesed rahasse suhtuvad. Mõned inimesed muretsevad pidevalt selle pärast, kui palju nad raha kulutavad; teised inimesed aga ostavad asju selleks, et end paremini tunda; kolmandad aga eitavad oma kulutamisharjumusi.

4 viisi raha mõistmiseks

Vaatame neid nelja viisi, kuidas inimesed ülaltoodud uuringu kohaselt rahasse suhtuvad:

  • Staatusele kulutajad näevad raha staatuse sümbolina, vahendina teiste mõjutamiseks või neile muljet avaldamiseks.
  • Turvalised säästjad näevad raha kui turvalisuse allikat. Turvalised säästjad tunnevad end raha säästes palju mugavamalt - isegi eesmärgita säästes.
  • Iseseisvuse armastajad on hedonistid, kes elavad päev haaval ilma, et nad mõtleksid rahalise kindlustunde üle.
  • Suured nautlejad armastavad raha kulutamist teistele - näitamaks oma kiindumust ja tunnustust.

Käitumised ostlemisel

Nüüd, kus me oleme uurinud nelja viisi, kuidas inimesed rahasse suhtuvad, vaatame ka erinevaid käitumisviise asjade ostmisel:

  • Fanaatilised ostjad ostavad sageli. Sageli ostvad seda tüüpi ostjad "kogemata" palju rohkem, kui algselt kavandatud. Näiteks võivad nad siseneda poodi, et osta paar kingi, kuid lõpuks ostavad nad veel mitu asja.
  • Kokkuhoidlikud ostjad teevad kõik selleks, et raha säästa. Raha säästmiseks võivad sellised ostjad kulutada tunde, et võrrelda hindu poes ja internetis, et tagada parim hinna leidmine. Lisaks võivad nad sõita mööda linna, et säästa mõnelt asjalt paar senti - olgugi, et selleks kulus palju rohkem aega.
  • Eskapistlikud ostjad usuvad "ostuteraapiasse" - juhtides raha kulutades tähelepanu töölt või oma eraelult kõrvale.
  • Tõrksad ostjad on raha kulutamise pärast mures ja viidavad ostu sooritamisega kuni viimase hetkeni. Näiteks võib selline isik lükata lennupileti ostmist edasi viimase minutini või kui ta vajab uusi kingi, siis ootab ta enne uue paari ostmist praeguse paari täieliku kulumiseni.
  • Enesehinnangu-ostjad sooritavad oste oma enesekindluse suurendamiseks, ostes enda enesetunde parandamiseks sageli kalleid riideid või asju.

Ent kuidas on lood sinuga? Sõltumata sellest, millist tüüpi sa oled, on hea olla teadlik oma kulutamisega seotud harjumustest ja sellest, kuidas sa rahasse suhtud.